Taxe auto și de înmatriculare în România 2025: Tot ce trebuie să știi

În 2025, procesul de înmatriculare a vehiculelor în România implică o serie de taxe și proceduri obligatorii pentru a înregistra vehiculul în mod legal și pentru a circula în siguranță pe drumurile publice. Aceste taxe includ costuri legate de Registrul Auto Român (RAR), taxele de înmatriculare, verificările tehnice și alte taxe conexe. Vom detalia toate aceste elemente esențiale pentru a te ajuta să înțelegi mai bine procesul.

1. Taxele pentru Registrul Auto Român (RAR)

Registrul Auto Român joacă un rol central în procesul de înmatriculare auto, deoarece este responsabil pentru verificarea și omologarea vehiculelor, eliberarea cărților de identitate (CIV) și certificatelor de autenticitate.

Iată câteva dintre taxele principale aplicabile la RAR în 2025:

  • Eliberarea cărții de identitate a vehiculului (CIV) pentru autoturisme importate din Uniunea Europeană costă 739,9 lei. Dacă autoturismul provine din afara UE, costul urcă la 1.094,4 lei​.
  • Certificatul de autenticitate este necesar pentru toate vehiculele aduse din afara României. Acesta costă aproximativ 318,3 lei pentru autoturismele sub 3,5 tone.
  • Inspecția tehnică periodică (ITP), dacă nu a fost realizată anterior, are un cost de aproximativ 435,2 lei pentru autoturisme​.

2. Taxele de înmatriculare auto

Procesul de înmatriculare auto implică mai multe costuri. Pe lângă taxele plătite la RAR, există și taxe de înmatriculare la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), care includ:

  • Certificatul de înmatriculare – costul acestuia este de 37 lei​.
  • Plăcuțele de înmatriculare – taxa pentru plăcuțele standard este de 40 lei, dar poate varia dacă optezi pentru numere preferențiale​.
  • Taxa de poluare sau de mediu nu mai este percepută în România de câțiva ani, însă pot exista alte taxe locale în funcție de județ.

3. Costuri suplimentare la RAR și înmatriculare

În plus față de taxele de bază, există și costuri suplimentare în funcție de tipul de vehicul sau de modificările aduse acestuia:

  • Verificarea unui autoturism cu instalație GPL – aceasta costă 294,6 lei, fiind o etapă necesară pentru mașinile echipate cu astfel de sisteme​.
  • Schimbarea culorii vehiculului în acte – dacă ai modificat aspectul exterior al mașinii (prin vopsire sau colantare), este necesară actualizarea datelor în CIV și certificatul de înmatriculare. Costurile sunt de 90 lei pentru modificarea în CIV și 37 lei pentru preschimbarea certificatului de înmatriculare​.

4. Procedura de înmatriculare a mașinilor aduse din străinătate

Pentru vehiculele achiziționate din alte țări, în special din UE, procesul de înmatriculare poate fi mai complex. Acesta include:

  • Obținerea actelor de proveniență și traducerea lor în limba română;
  • Realizarea inspecției tehnice și obținerea certificatului de autenticitate de la RAR;
  • Achitarea taxelor de înmatriculare și depunerea dosarului complet la DRPCIV​.

5. Verificarea tehnică periodică (ITP)

ITP-ul este obligatoriu pentru toate vehiculele înmatriculate și trebuie efectuat la intervale regulate, în funcție de tipul vehiculului și vechimea acestuia. De obicei, autoturismele personale trebuie să facă ITP-ul o dată la doi ani. Dacă vehiculul tău este adus din străinătate, trebuie să efectuezi ITP-ul înainte de a putea înmatricula mașina​.

6. Plata taxelor și programări online

Pentru a simplifica procesul de înmatriculare și pentru a evita cozile la ghișee, majoritatea taxelor de înmatriculare și RAR pot fi plătite online, prin platforme precum ghiseul.ro. De asemenea, programările pentru RAR pot fi făcute online, reducând astfel timpul de așteptare.

Concluzie

Înmatricularea unui autoturism în România în 2025poate presupune costuri variabile, în funcție de tipul de vehicul, locul de proveniență și modificările necesare. Este important să planifici din timp ș.