Cum putem recupera avansul platit pentru o comanda neonorata conform contractului?

Intrebare

Buna ziua,

Am nevoie de sfatul dumneavoastra in legatura cu recuperarea unei sume de bani. La sfarsitul lunii ianuarie 2023, sotul meu a platit prin transfer bancar un avans de aproximativ 1000 de euro catre o societate din Germania, in baza unui contract pentru achizitionarea unei prese pentru peleti. In conformitate cu contractul, produsul trebuia livrat in termen de maxim 90 de zile de la plata avansului, iar in caz de intarziere furnizorul era obligat sa plateasca penalitati.

Din pacate, pe parcursul intregului an, furnizorul a amanat in mod repetat livrarea, invocand diferite motive. Sotul meu a solicitat fie returnarea avansului, fie livrarea cat mai rapida a presei, dar fara succes. Vanzatorul insista ca anularea comenzii este singura modalitate de a recupera avansul, desi in contract este specificat faptul ca, in caz de anulare, avansul nu mai poate fi recuperat.

Va rog sa ne sfatuiti ce demersuri legale putem face pentru a ne recupera banii. Este posibil sa actionam in instanta pentru incalcarea contractului sau exista alte optiuni legale pe care le putem urma?

Multumesc anticipat pentru orice indrumare oferita!

Cu respect,
[Numel fictiv: Maria si Ion Popescu]

Raspuns

Cum Sa Recuperezi Un Avans Neincasat: Ghid Practic si Legal

Recuperarea unei sume de bani platite ca avans poate fi un proces complex, mai ales atunci cand implica tranzactii internationale si contracte comerciale. In cazul descris, intarzierile nejustificate si rezistenta furnizorului german de a returna avansul sau de a livra produsul comandat constituie o incalcare clara a obligatiilor contractuale. Iata pasii pe care ii puteti urma pentru a va recupera banii.

Analiza Contractului si Documentatia Relevanta

Primul pas este sa analizati cu atentie toate documentele relevante, inclusiv contractul semnat si orice corespondenta avuta cu furnizorul. In mod special, verificati clauzele referitoare la returnarea avansului, termenele de livrare, si penalitatile pentru intarziere. Aceste documente vor servi drept baza pentru orice demers legal.

Programeaza acum consultanta online cu un avocat

Obtii consultanta juridica online platita, cu un avocat profesionist, timp de 1 ora. Programare rapida si usoara.

  • Consultanta personalizata de 1 ora
  • Plata online sigura si rapida
  • Avocat disponibil in mai putin de 2 ore
  • Raspunsuri rapide la intrebarile tale
  • Asistenta juridica fara deplasare
  • Consultanta completa
Programeaza Consultanta Online

Comunicare Formala

Daca nu ati facut deja, trimiteti o notificare formala catre furnizor. Aceasta ar trebui sa fie redactata de preferinta de un avocat specializat in drept comercial international. Notificarea ar trebui sa includa:

  1. Descrierea situatiei: Detalii despre contract, sumele platite si intarzierile inregistrate.
  2. Solicitare: Cerinta de returnare a avansului in conformitate cu clauzele contractuale sau livrarea imediata a produsului.
  3. Termen limita: O data pana la care furnizorul trebuie sa raspunda favorabil.
  4. Avertisment: Intentia de a lua masuri legale in caz de nerespectare.

Medierea

Inainte de a merge in instanta, considerati optiunea medierii. Medierea este o metoda alternativa de solutionare a litigiilor, care poate fi mai rapida si mai putin costisitoare. In Europa, medierea comerciala este frecvent utilizata si poate fi facilitata de organizatii specializate.

Citeste si:  Ce drepturi am in situatia in care partenerul de concubinaj ma poate evacua din locuinta achizitionata impreuna?

Actiunea in Justitie

Daca comunicarea formala si medierea nu duc la un rezultat pozitiv, urmatorul pas este sa initiati proceduri legale. Iata aspectele cheie:

  1. Consultare cu un Avocat: Gasiti un avocat specializat in drept comercial international sau dreptul european. Acesta va va putea sfatui cu privire la jurisdictie, legile aplicabile si procedurile de urmat.
  2. Depunerea Plangerii: Pregatiti si depuneti plangerea la instanta competenta. Instanta poate fi in Romania sau Germania, in functie de prevederile din contract.
  3. Solicitarea de Daune: Pe langa returnarea avansului, puteti solicita daune pentru intarzierile si problemele cauzate.

Resurse Legale Aditionale

Pentru informatii suplimentare si suport, exista diverse organizatii si resurse legale pe care le puteti consulta:

  • ECC (European Consumer Centre): Ofera consiliere gratuita si sprijina consumatorii in solutionarea disputelor transfrontaliere.
  • Reclamatii la Registrul Comertului: Verificati daca firma germana este inregistrata si faceti o plangere la Registrul Comertului din Germania.
  • Platforma SOL (Solutionarea Online a Litigiilor): O resursa oferita de Comisia Europeana pentru solutionarea litigiilor in tranzactii comerciale online.

Prevenirea Problemelor SimiIare in Viitor

Pentru a evita probleme similare pe viitor, luati in considerare urmatoarele masuri preventive:

  1. Verificarea Antecedentelor Furnizorului: Cercetati reputatia si stabilitatea comerciala a furnizorilor inainte de a incheia contracte.
  2. Asigurarea Contractului: Incheiati contracte clar definite, care sa includa clauze de mediere si arbitraj pentru solutionarea rapida a disputelor.
  3. Plata in Rate: Evitati plata avansurilor mari si optati pentru plata in rate pe masura ce produsul sau serviciile sunt livrate.

Recuperarea unei sume de bani platite anticipat poate necesita timp si efort, dar urmand pasii corecti si apeland la resursele adecvate, sansele de succes sunt considerabile. Va dorim mult succes in demersurile dumneavoastra.