Este comisionul de analiza perceput de bancile din Romania abuziv pentru persoanele in varsta?
Intrebare
Buna ziua,
Am contractat recent un credit de la o banca cu capital strain din Romania, iar comisionul de analiza perceput a fost de 1.900 lei. Din pacate, am fost nevoita sa accept aceste conditii deoarece, avand o varsta inaintata, alte banci nu erau dispuse sa-mi acorde imprumutul. Totusi, consider ca acest comision este extrem de mare si ma intreb daca nu cumva este abuziv.
Ati mai intalnit astfel de cazuri si ce as putea face in aceasta situatie? Exista vreo posibilitate de a contesta comisionul sau de a negocia termenii contractuali?
Va multumesc anticipat pentru orice sfat sau clarificare pe care o puteti oferi.
Cu consideratie,
Maria Petrescu
Raspuns
Cresterea Numarului de Credite cu Comisioane Mari in Romania: Sunt Acestea Abuzive?
Recent, am intalnit o situatie similara cu cea a doamnei Maria Petrescu, care a contractat un credit de la o banca cu capital strain din Romania si a fost surprinsa de un comision de analiza de 1.900 lei. Este important de mentionat ca perceptia unui comision ridicat este o problema destul de comuna in sectorul bancar din Romania, iar clientii, ca doamna Petrescu, se intreaba daca aceste comisioane nu sunt cumva abuzive.
Contextul Actual al Pietei de Credite
Programeaza acum consultanta online cu un avocat
Obtii consultanta juridica online platita, cu un avocat profesionist, timp de 1 ora. Programare rapida si usoara.
- Consultanta personalizata de 1 ora
- Plata online sigura si rapida
- Avocat disponibil in mai putin de 2 ore
- Raspunsuri rapide la intrebarile tale
- Asistenta juridica fara deplasare
- Consultanta completa
In Romania, bancile cu capital strain au devenit din ce in ce mai prezente, aducand cu ele practici si politici de creditare care uneori difera de cele ale bancilor locale. Acestea pot include comisioane de analiza de dosar, comisioane de administrare sau alte taxe care, in ansamblul lor, pot parea supradimensionate pentru unii consumatori. Totodata, in cazul persoanelor in varsta sau cu un profil de risc mai ridicat, optiunile de creditare pot fi limitate, ceea ce lasa putin loc pentru negociere.
Legislatia Romana si Protectia Consumatorului
Legislatia europena si romana in domeniul bancar stipuleaza ca toate comisioanele bancare trebuie sa fie clare, transparente si justificate. Conform Ordonantei de Urgenta nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, bancile sunt obligate sa ofere informatii detaliate despre comisioane inca din faza initiala a negocierilor. Totusi, daca un client considera ca a fost supus unui abuz, exista cateva masuri pe care le poate lua:
-
Verificarea Contractului si Transparenta Informatiilor
Analizati contractul cu atentie pentru a va asigura ca toate comisioanele sunt detaliate si justificate. Daca anumite taxe par neasteptate sau neclare, puteti solicita lamuriri suplimentare de la banca si chiar o reanalizare a conditiilor. -
Contestatia Comisioanelor
In cazul in care considerati ca un comision este abuziv, primul pas este adresarea unei plangeri catre banca respectiva. Redactati o scrisoare formala in care sa explicati de ce considerati comisionul ca fiind nejustificat si solicitati o reanalizare. Majoritatea bancilor au un departament dedicat solutionarii conflictelor cu clientii. -
Autoritatile de Supraveghere si Protectia Consumatorilor
Daca raspunsul bancii nu este satisfacator, urmatorul pas este sa va adresati Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau Bancii Nationale a Romaniei (BNR). Aceste institutii au rolul de a investiga si rezolva plangerile legate de practici abuzive sau necorespunzatoare in sectorul bancar. -
Negocierea Termenilor Contractuali
In unele cazuri, termenii unui contract de credit pot fi negociati chiar si dupa semnarea acestuia, mai ales daca se descopera ca un comision este nejustificat sau disproportionat. Discutati aceasta posibilitate cu reprezentantii bancii si vedeti daca exista spatiu pentru renegociere.
Concluzie
Pentru doamna Maria Petrescu si pentru toti cei care se confrunta cu comisioane percepute ca fiind abuzive, solutiile implica initial un dialog deschis cu banca, urmat de posibile plangeri catre institutiile de reglementare si supraveghere. Transparenta si informarea corecta sunt esentiale intr-un proces de creditare echitabil si corect. Asadar, investigarea amanuntita si utilizarea mijloacelor legale disponibile pot aduce clarificari si, in unele cazuri, chiar corectii necesare in politica de comisioane.