Este legal ca o companie aeriana sa interzica unui pasager sa zboare la intoarcere dupa ce i-au fost vandute biletele?
Intrebare
Domnule Avocat,
Este legal ca o companie aeriana sa incaseze banii pentru un bilet dus-intors, sa nu aiba probleme la zborul de dus, iar la intoarcere sa imi spuna ca am interdictie de a zbura cu acea companie si sa nu mi se permita accesul in avion? Mentionez ca am efectuat check-in-ul pentru ambele zboruri prin agentia de la care am achizitionat biletele. Pot sa dau compania aeriana in judecata pentru acest incident? Astept raspunsul dumneavoastra. Multumesc.
Raspuns
Exista mai multe aspecte legale ce trebuie luate in considerare in situatia prezentata. In primul rand, este esential sa analizam termenii si conditiile contractului pe care l-ai incheiat cu compania aeriana atunci cand ai cumparat biletul. Majoritatea companiilor aeriene au clauze foarte clare privind drepturile si obligatiile ambelor parti. Aceste clauze pot include politici de anulare, schimbare, si interzicerea accesului la bord.
Un punct de plecare important este sa verifici daca ai primit vreun fel de notificare anterior zborului de intoarcere cu privire la o posibila interdictie. Daca nu ai primit o astfel de notificare si interdictia a venit ca o surpriza, compania aeriana ar putea fi considerata responsabila pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale.
Programeaza acum consultanta online cu un avocat
Obtii consultanta juridica online platita, cu un avocat profesionist, timp de 1 ora. Programare rapida si usoara.
- Consultanta personalizata de 1 ora
- Plata online sigura si rapida
- Avocat disponibil in mai putin de 2 ore
- Raspunsuri rapide la intrebarile tale
- Asistenta juridica fara deplasare
- Consultanta completa
Din punct de vedere legal, refuzul companiei aeriene de a-ti permite accesul la zborul de intoarcere trebuie sa fie justificat. Interdictiile de zbor se aplica, de obicei, pentru motive precise – comportament neadecvat, amenintari la adresa securitatii, incalcarea regulilor companiei etc. Daca aceste motive nu se aplica in cazul tau si nu exista o explicatie valida pentru interdictie, ai drepturi legale ce pot fi invocate.
In conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004, care stabileste reguli comune pentru compensare si asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare, anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor, esti posibil eligibil pentru compensatie financiara. Criteriile includ:
- Refuz nejustificat la imbarcare.
- Lipsa unei notificari corespunzatoare din partea companiei aeriene.
- Lipsa ofertei de zbor alternativ sau alte aranjamente acceptabile.
Daca ai fost refuzat la imbarcare fara nici un motiv intemeiat sau fara a fi informat in prealabil, ai putea sa soliciti despagubiri. Compensatia depinde de distanta zborului si poate fi cuprinsa intre 250 si 600 de euro.
De asemenea, merita mentionat si codul civil care guverneaza relatiile contractuale. In cazul unei incalcari a contractului de transport, poti inaintea o actiune in justitie pentru recuperarea prejudiciului suferit. Aceasta include costul biletului si orice alte cheltuieli suplimentare suportate din cauza interdictiei impuse.
In concluzie, daca nu ai fost notificat corespunzator si interdictia este nejustificata, ai dreptul sa actionezi juridic impotriva companiei aeriene. Este recomandat sa consulti un avocat specializat in dreptul transporturilor sau protectia consumatorului pentru a te ghida in procesul legal si pentru a maximiza sansele de succes in recuperarea despagubirilor. Documentele justificative, cum ar fi biletele de avion, confirmarile de check-in si orice corespondenta cu compania aeriana, vor fi esentiale in sustinerea cazului tau.