Exista vreo modalitate legala prin care pot opri apelurile companiilor de recuperare debite?
Intrebare
Salut! Exista vreo modalitate legala prin care pot opri apelurile companiilor de recuperare debite, care ma hartuiesc desi creanta cumparata de la BRD este de acum 10 ani? Inteleg ca legal nu ma mai pot obliga sa achit acea datorie, dar se folosesc de aceasta hartuire. As dori sa stiu daca imi pot proteja sau schimba numarul de telefon pentru a nu mai primi aceste apeluri. Multumesc!
Raspuns
Modalitati Legale de a Opri Apelurile Companiilor de Recuperare Debite
Salut! Daca te confrunti cu apeluri frecvente din partea companiilor de recuperare debite pentru o datorie de la BRD veche de 10 ani, exista mai multe cai legale prin care poti sa opresti acest tip de hartuire si totodata sa iti protejezi numarul de telefon.
1. Verificarea termenului de prescriptie a datoriei
In primul rand, este esential sa verifici daca datoria ta este prescrisa. In Romania, termenul general de prescriptie pentru datorii este de trei ani. Daca datoria ta are mai mult de 10 ani, este foarte probabil ca aceasta sa fie prescrisa. Companiile de recuperari de debite nu te mai pot obliga legal sa o achiti, desi pot incerca sa te intimideze prin apeluri si mesaje repetate.
2. Scrisoare de incetare a contactului
Poti trimite o scrisoare oficiala companiei de recuperare debite prin care le soliciti sa inceteze toate contactele cu tine. In scrisoare, specifica clar ca datoria este prescrisa si ca nu mai esti dispus sa comunici in privinta ei. Legea prevede ca, odata ce ai trimis o astfel de scrisoare, compania trebuie sa inceteze toate comunicarile. Este recomandat sa trimiti scrisoarea prin recomandata cu confirmare de primire pentru a avea dovada expeditiei si a primirii de catre creditor.
3. Reclamatie catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC)
Programeaza acum consultanta online cu un avocat
Obtii consultanta juridica online platita, cu un avocat profesionist, timp de 1 ora. Programare rapida si usoara.
- Consultanta personalizata de 1 ora
- Plata online sigura si rapida
- Avocat disponibil in mai putin de 2 ore
- Raspunsuri rapide la intrebarile tale
- Asistenta juridica fara deplasare
- Consultanta completa
Daca hartuirea continua, poti depune o reclamatie la ANPC. Include detalii despre datoria prescrisa, copia scrisorii de incetare a contactului si orice alte dovezi ale hartuirii (de exemplu, inregistrari ale apelurilor sau mesaje). ANPC are autoritatea de a sanctiona companiile care nu respecta drepturile consumatorilor si care folosesc practici comerciale neloiale.
4. Inregistrarea numerelor intr-o lista de blocare
Majoritatea telefoanelor moderne permit blocarea numerelor de telefon. Poti bloca manual numerele de la care primesti apeluri de recuperare datorii. Alternativ, exista aplicatii dedicate blocarii apelurilor daunatoare si spam-urilor, care identifica si blocheaza automat apelurile care provin de la companii de recuperare debite.
5. Schimbarea numarului de telefon
Daca apelurile continua si devin prea deranjante, poti lua in considerare schimbarea numarului de telefon. Majoritatea furnizorilor de telefonie mobila ofera aceasta optiune. Este important sa iti informezi contactele relevante despre noul tau numar de telefon si sa eviti distribuirea acestuia catre terte parti care l-ar putea partaja cu companii de recuperare debite.
6. Consultanta juridica
Considera consultarea unui avocat specializat in protectia consumatorilor sau in dreptul bancar. Acestia iti pot oferi sfaturi personalizate in functie de situatia ta specifica si te pot ajuta sa initiezi actiuni legale impotriva companiei de recuperare debite daca hartuirea continua.
Utilizand aceste metode legale, poti lua masuri eficiente pentru a opri apelurile companiilor de recuperare debite si a te proteja de hartuire. Nu uita ca ai drepturi si ca exista legi menite sa te protejeze impotriva acestor practici abuzive. Mult succes!