Care sunt pasii necesari si taxele notariale pentru a intra legal in posesia unei mosteniri de proprietate?

Intrebare

Fiind unicul mostenitor al unei proprietati formate dintr-o casa de 680 mp si o gradina de 715 mp, sunt interesat de costurile procedurii de succesiune dupa decesele tatalui meu (1999), mamei mele (2000) si fratelui meu (2019). Care sunt pasii necesari si ce taxe notariale ar trebui sa achit pentru a intra legal in posesia acestei mosteniri? Multumesc!

Raspuns

Pentru a intra legal in posesia unei proprietati formate dintr-o casa de 680 mp si o gradina de 715 mp, fiind unicul mostenitor dupa decesul tatalui tau in 1999, al mamei tale in 2000 si al fratelui tau in 2019, trebuie sa urmezi o serie de pasi necesari si sa achiti anumite taxe notariale. Iata care sunt acestia, in detaliu:

Pasii necesari pentru succesiune

  1. Obtine Certificatul de Deces: Pentru fiecare persoana decedata este necesar certificatul de deces. Acest document se poate obtine de la primaria localitatii unde a avut loc decesul.

  2. Stabilirea Mostenitorilor: In acest caz, fiind unicul mostenitor, va trebui sa demonstrezi acest lucru prin intermediul unui certificat de mostenitor.

  3. Programarea la Notar: Contacteaza un notar public si stabileste o programare pentru deschiderea succesiunii. Notarul va verifica documentele si va oferi detalii suplimentare.

  4. Documente Necesare: La notar vei avea nevoie de urmatoarele documente:

    • Certificatele de deces ale tatalui, mamei si fratelui.
    • Actele de proprietate ale locuintei si gradinii (contract de vanzare-cumparare, acte de donatie etc.).
    • Certificat de nastere si, eventual, certificat de casatorie al mostenitorului.
    • Certificat fiscal de la Directia de Impozite si Taxe Locale pentru fiecare proprietate.
  5. Evaluarea Proprietatii: Notarul va solicita o evaluare a proprietatii pentru a putea calcula taxele succesorale. Aceasta se va face de catre un evaluator autorizat.

  6. Stabilirea Taxelor si Onorariului Notarial: Pe baza evaluarii proprietatii, notarul va stabili taxele aferente succesiunii si onorariul notarial.

  7. Emiterea Certificatului de Mostenitor: Dupa verificarea tuturor documentelor si achitarea taxelor, notarul va emite certificatul de mostenitor, care iti va conferi legalitatea de a intra in posesia proprietatii.

Taxe Notariale Estimative pentru 2024

Programeaza acum consultanta online cu un avocat

Obtii consultanta juridica online platita, cu un avocat profesionist, timp de 1 ora. Programare rapida si usoara.

  • Consultanta personalizata de 1 ora
  • Plata online sigura si rapida
  • Avocat disponibil in mai putin de 2 ore
  • Raspunsuri rapide la intrebarile tale
  • Asistenta juridica fara deplasare
  • Consultanta completa
Programeaza Consultanta Online

In functie de valoarea imobilelor determinate de evaluatorul autorizat, taxele notariale pot varia. Trebuie sa iei in considerare urmatoarele taxe si onorarii:

  • Taxa de Timbru Notarial: Aceasta se calculeaza procentual din valoarea patrimoniului succesoral. De regula, aceasta poate fi intre 0,5%-3% din valoarea totala a bunurilor.
  • Onorariul Notarului: Variaza in functie de complexitate si valoarea evaluata a mostenirii si poate ajunge la cateva mii de lei.
  • Certificatul de Mostenitor: Costul acestui certificat este inclus de obicei in onorariul notarial, dar poate varia in functie de notar.
  • Alte Taxe Administrative: Pot include taxe pentru obtinerea diferitelor documente necesare succesiunii (certificat fiscal, evaluarea proprietatii etc.).
Citeste si:  Cum se imparte legal o casa mostenita intre sotie si copiii din casatorii anterioare ale sotului?

Ca exemplu estimativ, pentru o proprietate cu valoarea totala estimata la 500.000 lei, taxele si onorariile notariale ar putea insuma aproximativ 10.000-20.000 lei. Este recomandat sa soliciti un deviz detaliat de la notar pentru a avea o imagine clara asupra costurilor.

Pentru o evaluare exacta, se recomanda consultarea directa a unui notar public care poate oferi informatii precise si personalizate in functie de situatia ta specifica si legislatia in vigoare la momentul respectiv.